Voorbereiding

Trainingen
Om je voor te bereiden op de Obstacle Run kun je bootcamp trainingen volgen die op vele locaties door heel Nederland gegeven worden of kiezen voor een combinatie van interval cardiotraining in combinatie met krachttraining. Als voorbeeld hebben we een indoor en outdoor training opgesteld.
Download hier je Indoor trainingsschema
Download hier je outdoor trainingsschema

Tempo
De Obstacle Run is geen standaard loopwedstrijd. Het is een challenge waarbij hardlopen gecombineerd wordt met obstakels om de fysieke en mentale gesteldheid op de proef te stellen. Bij de hindernissen gaan je spieren verzuren. Als je dit merkt, neem je tempo terug tot je hersteld bent, pas dan ga je weer versnellen.

Kleding
Tijdens een obstacle run is het erg belangrijk om de juiste kleding te dragen. Zorg dat je kleding draagt die past bij het seizoen en de weersomstandigheden op het moment dat je loopt.

Eten
Een koolhydraatrijke maaltijd (zoals een pasta, of een schotel met daarin veel aardappelen) de avond voor de Obstacle Run is aan te bevelen. Op de dag zelf kun je het beste 1,5 tot 2 uur van te voren de laatste echte maaltijd nemen. Zoals een (aantal) boterham(men) met ei. Neem ongeveer 1,5 uur voor aanvang nog een kleine koolhydraatrijke snack (zoals een banaan of muesli reep). Het nuttigen van een (grote) warme maaltijd is af te raden omdat dit 6 tot 8 uur duurt voordat deze volledig is verteerd.

Drinken
De hoeveelheid vocht die je nodig hebt, is natuurlijk mede afhankelijk van het weer. Drink de dag voor de Obstacle Run ten minste 1,5 – 2 liter water, op hete dagen meer! Hierbij is het belangrijk dat het vocht in kleine porties wordt genuttigd. Op de dag van de Obstacle Run is het ook aan te bevelen om ten minste 1 tot 1,5 liter te drinken voor de start. Drink tot ongeveer 1,5 uur voor de start om te voorkomen dat je met een volle maag de run start. Tijdens de run word je voorzien van drinken op een van de waterpunten.